Kazakstan The Media

Kazakstan Country Studies index

Kazakstan - The Media

As it does most activities, ethnicity complicates media operations. Inevitably the nationality of the owners of a newspaper or television production company affects how its product is received. The most obvious example is that of the newspaper Karavan . Although its muckraking approach is similar to that taken by newspapers in Moscow and Bishkek, the fact that the paper is Russian-owned makes it seem, in the context of Kazakstan, to be more vividly partisan. In early 1995, a fire in the Karavan warehouse prompted rumors of sabotage, which never were substantiated.

The media

Kazakstan has enjoyed the same flourishing of media as have most of the other former Soviet republics. To some extent, the republic also continues to be influenced by the Moscow media, although changes in currency and the simple passage of time are steadily reducing that influence. Also similar to the processes in other republics is a certain erosion of the freedom that the media enjoyed in the earlier days of independence. Although the government always has retained some control, there was a certain tendency to view the proper relationship between the media and government as adversarial. However, Nazarbayev steadily chipped away at Kazakstan's central press, which as a result became more noticeably pro-government in 1994 and 1995. The 1995 constitution guarantees freedom of ideas and expression and explicitly bans censorship. In practice, however, the government influences the press in several ways. Government presses (the only ones available) have refused to publish private newspapers for various "technical" reasons; financial pressure has been brought through court cases or investigations of a given newspaper's sponsors; and, in some cases, outright censorship has been exercised for "security reasons." Strictly enforced laws forbid personal criticism of the president or members of the president's family.

The electronic media remain under state control. Many private production companies exist, but access to television and radio is still controlled by the State Television and Radio Broadcasting Corporation (see Transportation and Telecommunications, this ch.).

More about the Government of Kazakhstan.

The major official newspapers are the Russian-language Kazakstanskaya pravda and Sovety Kazakstana , which are supported by the government. Nominally, the former is the organ of the Council of Ministers and the latter that of the parliament. The newspaper Ekspress K has taken some independent positions, although in the mid-1990s the editor in chief was a senior official in SNEK, the presidential political party. The small-edition papers Respublika and NKK are somewhat more oppositional. The first was the organ of the Socialist Party until it was sold to commercial interests, and the second is the organ of the People's Congress Party. Respublika is said to be underfinanced, but NKK enjoys the resources of Olzhas Suleymenov's large Nevada-Semipalatinsk commercial organization. Panorama , perhaps the largest independent newspaper in the republic, is owned by some of the largest business interests in the republic and is oriented toward political and economic issues (on which it generally takes an objective view). The Karavan commercial organization publishes two newspapers, Karavan and ABV (short for Almaty Business News). The former inclines toward tabloid-style muckraking, while the latter is entirely commercial in character.

You can read more regarding this subject on the following websites:

Media of Kazakhstan - Wikipedia
Kazakhstan profile - Media - BBC News
Kazakhstan profile - Media - BBC News
Kazakhstan media - press, TV channels, radio stations
Kazakhstan | Freedom House

Kazakstan Country Studies index
Country Studies main page